יוני 22

טיפול בצמחים

קניתם מאיתנו צמחים לבית?

בואו ללמוד כיצד לטפל בהם טוב יותר…

ראשית, יש לבחור צמח שמאוד מוצא חן בעיניכם וכמובן שמתאים לתוך הבית, לבקש לראות דוגמה של צמח גדול ולראות שהוא אכן מתאים לכם מבחינת הגודל, ההיקף ושיש לו מקום בבית והוא כמובן נראה טוב.

בחירת העציץ, תחום חשוב ביותר, יש לדאוג שהכד/העציץ יתאימו לגודל הצמח בעתיד ובכל מקרה שלא יפחתו מהמידות: גובה 40-38 ס”מ וקוטר פנימי של 20-18 ס”מ, ככל שהנפח גדול יותר הצמח יתפתח טוב יותר. יש לוודא כי בתחתית הכד/העציץ יש חור ניקוז. יש לרכוש “צלחת” עבור הכד/עציץ (בצבע המתאים) שתהיה מעט רחבה יותר מתחתית הכדהעציץ ובגובה של 4-3 ס”מ.

מיקום הצמח, את הצמח יש למקם אך ורק בסמוך לחלון גדול ועל הצמח להיות חשוף לאור היום לפחות 8-7 שעות ביממה. אם מדובר בחדר עם חלון גדול מאוד ויש אור חזק בכל החדר ניתן גם להרחיק את הצמח כשני מטרים מהחלון. בכל מקרה, יש להקפיד שלא תהיה פגיעה ישירה של קרני השמש בצמח. מומלץ גם אחת לחודש, אם זה ניתן, לסובב את הצמח ב- 180 מעלות. במקום שאין חלון גדול או שהוא סגור רוב הזמן ובכל זאת רוצים למקם שם צמח, חייבים להתקין תאורה שתהיה ממש מעל הצמח והיא תהיה דלוקה לפחות 12 שעות ברציפות ביממה.

השקייה, כמה ומתי זוהי הבעיה הנפוצה ביותר ואולי הקשה ביותר עם הצמחים בתוך הבית ובמשרד, יותר מדי או מעט מדי השקייה תפגע קשות בצמח. קשה מאוד להנחות כמות מדויקת, זה משתנה בין צמח לצמח, באזור הגיאוגרפי ובמזג האוויר, לגודל העציץ ועוד. להלן “טיפ” קטן וחשוב ואנו מאוד ממליצים לנסות. יש להשקות תמיד עם כלי שהקיבולת בו ידועה, נניח בקבוק של ליטר, יש להשקות תחילה בחלקו העליון של הכדהעציץ ולהרטיב את פני האדמה באופן שווה פחות או יותר, להשקות בכמויות קטנות ומדודות כל 3-2 דקות כשליש ליטר עד שנראה שהמים מגיעים לצלחת ולהפסיק. נניח שרק לאחר השקייה של ליטר מים הם הגיעו עד הצלחת, מכאן ואילך יש להשקות כדלקמן, אחת לשבוע לשפוך מים לצלחת עד גובה של כחצי ס”מ וכעבור מספר דקות להשקות בכשני שליש ליטר (או שני שליש מהכמות המדודה מהפעם הקודמת) את הכדהעציץ מלמעלה ולהרטיב את פני האדמה באיטיות ובאופן שווה. בימים חמים מאוד או שהמזגן פועל זמן רב כדאי להוסיף עוד קצת לכמות הנ”ל. אם אתם רואים שהמים בצלחת עומדים ואינם נשתים ע”י הצמח למעלה מיום, סימן שהשקתם יותר מדי ויש להפחית מהכמות, אם המים אינם בצלחת תוך חצי שעה עד שעה מרגע ההשקייה תוסיפו עוד קצת מים.
דישון, אנו ממליצים לפזר אחת לשלושה חודשים מעט גרגירי דישון על פני האדמה וכן להניח בתוך הצלחת מסביב לכדלעציץ כמות של כשתי כפיות, מי שמעדיף לדשן עם נוזלים יעשה זאת בדיוק לפי הכמויות המומלצות ע”י היצרן ולא מעבר לכך.

תשומת לב, נושא לא פחות חשוב לצמח, תטפלו בו, תנקו את העלים, אם יש עלים שהתייבשו או ענף שנשבר יש לגזום מיד, לוודא שיש לצמח תמיכה  ע”י מוט או קשירה עדינה והוא יציב היטב בכדבעציץ. להרחיקו מתנור חימום, מזגן, וילון שמתנופף או מעבר של אנשים שמתחככים בו. הקפידו שהעציץ לא יהיה “פח אשפה”, לא ישפכו בתוכו נוזלים ממותקים, תוססים, קפה, תה וכו’ ובוודאי שלא ישמש כמאפרה.


Tags